Waarom Ruitervitaal

Ruiters en amazones steken onwijs veel tijd, energie en geld in het welzijn van hun paarden. Vaak hebben paarden een compleet team ter verzorging, waaronder hoefsmid, dierenarts, fysiotherapeut, osteopaat en ga zo maar door. Daarbij komt een uitergebreid pakket aan dagelijkse verzorging, waaronder voer, dagelijkse beweging en supplementen. Ook worden de beste trainers ingehuurd om ruiter/amazone en paard tot de optimale combinatie te maken. Van de paarden wordt een hoop arbeid en prestatie verwacht, evenals een bepaalde fysieke fitheid en uiterlijk. Als we dit alles opsommen is het eigenlijk bizar dat in veel gevallen door de ruiter of amazone niet net zoveel aandacht wordt besteed aan diens eigen fysieke fitheid. 

Fysieke fitheid is een vrij breed begrip. We kunnen dit opdelen in voeding, arbeidrustverhouding en beweging. Alle drie de pijlers zijn even belangrijk en afhankelijk van elkaar, maar ook van invloed op elkaar. Wanneer één van de drie onvoldoende aandacht krijgt of beperkt is, lijden de andere twee daaronder. Werken aan fysieke fitheid betekent dus dat op alle drie de pijlers moet worden ingespeeld. 

Voeding

Voeding is van groot belang voor (top)sporters. Prestaties te paard kunnen wel degelijk worden beïnvloed door wat de ruiter/amazone (vooraf) eet. Paardrijden betekent vaak niet alleen het rijden zelf, maar ook zwaardere werkzaamheden. Daarvoor is brandstof nodig, het liefst met trage koolhydraten (volkoren producten/groenten) en eiwitten voor herstel (zuivel, mager vlees, vis, noten, peulvruchten). Ook (onverzadigde, plantaardige) vetten mogen niet ontbreken. Voor het leveren van prestaties is het raadzaam om koolhydraten te nemen, na afloop zijn eiwitten belangrijker voor het herstel. 

Beweging

Met specifieke training kunnen ook de vaardigheden van de ruiter te paard worden verbeterd. Voor zowel ruiter, paard als de combinatie is het belangrijk dat de ruiter controle heeft over het lichaam en zo symmetrisch mogelijk beweegt. Ook recht en in balans zitten zijn vereisten om zo soepel mogelijk te kunnen bewegen. Met (core)spierversterkende oefeningen en balanstraining kunnen deze vaardigheden worden verbeterd en/of geperfectioneerd. Voor de explosievere hippische sporten is ook uithoudingsvermogen belangrijk. Het trainen hiervan buiten het paardrijden om kan ook de nodige verbetering opleveren. 

Rust

Na inspanning komt ontspanning, en ook deze pijler is cruciaal. Voldoende rust nemen is voor de ruiter even goed belangrijk als voor het paard. Beiden presteren beter wanneer het lichaam de tijd krijgt om te herstellen. Voeding is hierbij een belangrijke ondersteunende factor. Meer weten over het belang van rust? Lees dan ons artikel "factsheet slaap"

One Switch adviseert en begeleidt de ruiter/amazone op alle drie de pijlers. We geven tips op gebied van voeding, op basis van de huidige gewoonten van de ruiter/amazone, zodat verandering niet te ingrijpend hoeft te zijn en binnen de dagindeling van het individu past. We geven trainingen om ruitersportspecifieke vaardigheden te verbeteren en geven schema’s mee voor thuis in onze One Switch App ter aanvulling op de een-op-een trainingen. Ook denken we mee in het krijgen van een goede balans tussen arbeid en rust om overtraining of oververmoeidheid voor te zijn. 

Heb jij onze hulp nodig of wil je jezelf op een of meer pijlers verbeteren? Vraag dan vrijblijvend meer info aan en maak een afspraak voor een introductietraining! Wij helpen je graag! 

 

Ruitervitaal Test

Fitnesstest voor ruitersportspecifieke vaardigheden door de Personal Trainers van One Switch 

Sport als hulpmiddel bij burn-out preventie

Iedereen weet het tegenwoordig wel, bewegen is goed voor een mens! Niet alleen talloze onderzoeken tonen dit aan, maar ook de ervaringen van mensen laten hen inzien dat hun gevoel van vitaliteit stijgt wanneer ze regelmatig bewegen.

One Switch op Outdoor Gelderland

Wij blikken met een fantastisch gevoel terug op het prachtige evenement Outdoor Gelderland. Lees meer over onze activiteiten en ervaringen! 

Drie gezonde ontbijtjes

Goed ontbijten is belangrijk, maar kan ook nog eens heel lekker zijn! Daarnaast voorkomt dit hongergevoel en snackdrang later op de dag. Wij geven je drie ideeën.