Zitten het nieuwe roken?

De gevolgen van een zittende leefstijl

Zitten wordt momenteel "het nieuwe roken" genoemd en wordt daarmee bestempeld als een schadelijke gewoonte. De meeste Nederlanders brengen hun dagen zittend door. Vaak kunnen zij voor hun gevoel ook niet anders, doordat hun werk zo is ingericht dat zij hun werkzaamheden met name zittend moeten uitvoeren. Tijd om hier maatregelen tegen te treffen. Medewerkers zelf kunnen het aantal zituren beperken, maar ook werkgevers kunnen andere situaties creëren waardoor de periodes van zitten korter worden. Denk aan wandel vergaderingen of staanbureaus.

Hoe erg is het met ons Nederlanders? In vergelijking met de rest van Europa op zijn zachtst gezegd niet goed. Nederlanders zitten het meest van alle Europeanen: 45,6 procent van de Nederlanders ouder dan 15 jaar zit gemiddeld zeven uur of meer per dag. Ter vergelijking: voor de Duitsers is dit gemiddeld 5,8 uur en voor Belgen gemiddeld 5,7 uur. We zitten bovendien ook nog eens 85 procent van onze vrije tijd.

Zitten heeft nadelige fysieke gevolgen zowel op de lange als korte termijn.

Fysieke gevolgen op de korte termijn:

  • Beschadiging van de tussenwervelschijven als gevolg van eenzijdige druk door de gebogen houding
  • Verminderde zuurstoftoevoer door een beperkte ruimte voor de longen om te ademen als gevolg van een voorovergebogen houding. Verminderde zuurstoftoevoer naar de hersenen leidt tot een beperkt concentratievermogen
  • Beknellen van zenuwen en bloedvaten in de ledematen, met name in de benen. Hierdoor kunnen de benen doof aanvoelen en opzwellen
  • Verkorte spieren in de borstkas en heupen als gevolg van een naar voren gerichte houding en een buiging in de heupen tijdens het zitten
  • Tijdelijke vermindering van lipoproteine lipase, waardoor het vet in het bloed minder goed wordt afgebroken

Fysieke gevolgen op de lange termijn:

  • Verhoogde kans op Diabetes en hart- en vaatziekten als gevolg van verhoogde vet- en glucosewaarden in het bloed (in verband met een verstoorde insulinegevoeligheid)
  • Verhoogde kans op bepaalde vormen van kanker
  • Verhoogde kans op nier- en leverfalen
  • Voortijdig overlijden: tot wel 9% van het voortijdig overlijden onder de wereldbevolking wordt mede veroorzaakt door langdurig zitten. Dit gaat om zo’n 5 miljoen mensen! Mensen die tussen de 8 en 11 uur zitten op een dag hebben 15% meer kans op voortijdig overlijden dan mensen die 4 uur per dag zitten. Voor mensen die langer dan 11 uur per dag zitten geldt een 40% grotere kans.

Letterlijk tijd voor actie dus! Daarom zetten wij wat tips om meer te bewegen onder werktijd voor je op een rij:

  • Zet om het half uur een wekker met de melding dat je moet opstaan om een rondje te lopen
  • Staand of wandelend telefoneren of vergaderen
  • Regelmatig kleine hoeveelheden drinken halen (en zo aan de 2 liter water komen, win-win dus!)
  • Dynamisch kantoormeubilair, zoals een verstelbaar bureau waar ook aan gestaan kan worden of een bureaustoel zonder leuning of een bal als stoel (mits je daar wel rechtop op gaat zitten)
  • De trap nemen in plaats van de lift
  • Het implementeren van een aantal krachtoefeningen onder werktijd, zoals push-ups tegen de koffietafel, een aantal squats in de lift of walking lunges door de gang. Maak er een challenge van onder collega’s met een daaraan gekoppeld beloningssysteem om extra gemotiveerd te raken.
  • Rekken en strekken naast je bureau, of zelfs zittend. Flink uitrekken en een aantal keer vooroverbuigen en weer oprollen kan de bloedtoevoer naar de spieren en gewrichten al weer stimuleren.

Wilt u als organisatie of individu dat wij een keer met u meekijken? Neem contact met ons op via onze Whatsappdienst of het contactformulier op de website.

Ruitervitaal met de One Switch App!!

Wij introduceren nu ons nieuwe online coaching middel om optimale resultaten te behalen op gebied van ruiterfitheid: de One Switch App!!

Waarom ruitervitaal?

Van sportpaarden wordt een hoop verwacht op gebied van fysieke fitheid en uiterlijk. Alles wordt uit de kast getrokken om het dier zo gezond mogelijk te houden. Tijd dat de ruiter en amazone diens eigen gezondheid net zo serieus neemt als die van zijn/haar paard! 

Lage rugklachten; wat nu?

Lage rugpijn is een veel voorkomend probleem bij volwassenen. Waar komen deze vandaan vanuit fysiek oogpunt, waardoor ontstaan ze en wat kun je eraan doen?

Factsheet ’slaap’

De drie pijlers voeding, beweging en rust vormen de basis voor mentaal en fysiek welzijn. Over voeding en beweging is bij veel mensen al het een en ander bekend. Daarom delen wij nu een aantal weetjes met jullie omtrent slaap en het belang van een goede nachtrust.